Home > Uncategorized > Learning study

Learning study

Föreläsningen vi var på vid The Hong Kong Institute of Education handlade om Learning Study där Ellen Zhang gav oss en kort historik och information kring Learning Study i Hong Kong. Learning Study modellen i Hong Kong bygger på variationsteorin, Lesson Study som kommer från Japan samt Teaching Study från Kina. Learning Study har utvecklats mycket de senaste åren och antalet genomförda Learning Studys var år 2007/08 273 st där 204 skolor var involverade.

En Learning Study börjar med att välja ett ämne och identifiera ett lärandeobjekt, som är ganska brett. Därefter tar man reda på vilka svårigheter eleverna har med detta lärandeobjekt genom förtest och kritiska aspekter. I detta skede kan man begränsa lärandeobjektet till att bli mer specifikt, ibland kan man även ha ytterligare ett förtest, detta följs av minst två cykler där en lektion kring lärandeobjektet genomförs.

Variationsteorin bygger på att något skall hållas konstant och något varieras. Det som varieras är bland annat elevers sätt att se på lärandeobjektet samt lärarnas sätt att hantera det samma. På detta sätt vill man hitta de kritiska aspekterna som gör att man lär sig om lärandeobjektet. Ett exempel som togs upp under föreläsningen var en learning study där eleverna skulle lära sig om kreativt skrivande och det som ansågs vara en kritisk aspekt var att samma berättelse kan ha olika slut. Under föreläsningen fick vi se en intervju gjord med tre elever efter lektionen i den första cykeln och därefter skulle vi försöka gissa lärandeobjektet. Eleverna blev tillfrågade om vad de hade lärt sig under lektionen och en elev svarade att hon lärt sig att hon får önska sig något på sin födelsedag, en annan sa att han hade lärt sig vart man skulle gå om man ville önska sig något. Således var det omöjligt att gissa att lektionen handlat om kreativt skrivande och eleverna hade urskiljt felaktiga kritiska aspekter. Lektionen i cykel 2 hade istället gått ut på att eleverna fick skriva egna slut till en berättelse (berättelsen konstant, sluten varieras) och under den efterföljande intervjun som vi fick titta på under föreläsningen så svarade en elev att han hade lärt sig att en berättelse kan ha många slut, och han hade därmed urskiljt rätt kritisk aspekt i lektionen.

Något vi lärde oss under föreläsningen var att de brukar intervjua eleverna i årskursen över den tänkta learning studyn årskursen, vilket vi ser som en bra kunskapskälla för att få fram de kritiska aspekterna och innehållet till förtestet.

Simone och  Susanne

Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a comment